Powered By Blogger

Wednesday, January 6, 2016

Penawar Lelah

Bismillah

Sahabat, marilah kita rehat sejenak. Ya, rehat. Rehat sejenak dalam renungan diri, renungan tentang apa tujuan hidup kita hari ini.
----------


Hiruk pikuk duniawi sedikit banyak pasti pernah menyakitkan hati. Ya, itulah mengapa ada anjuran untuk tetap meletakkan akhirat dalam hati sementara dunia hanya dalam genggaman jari jemari.

Godaan dunia, tiada pernah lelah menggoda setiap pribadi. Melalui kata, mata, dan telinga, dunia penuhi kita dengan beragam perkataan, pandangan,  hingga pendengaran yang tidak semestinya. Sebagai insan biasa, kita memerlukan penjaga untuk memelihara diri dan menjaga hati. Kala terlupa dalam godaan dunia, jadikanlah uzlah sebagai penawar lelah. Uzlah, masa di mana kita merasa sunyi bersama Allah dalam keramaian dunia, dan ramai bersama Allah dalam kesunyian dunia.

Tidaklah sulit mencari ketenangan dan ketentraman hati, temuilah Allah di tengah bahagia atau gundahmu, dalam syahdunya sujudmu, pada lirihnya tilawahmu. Carilah Ia, Allah subhanahuu wata'ala.

Dunia, bukanlah tempat pemberhentian terakhir kita, sekali lagi bukan destinasi yang menjadi tujuan kita. Dunia, lelah bersamanya adalah kepastian, namun selagi lelahmu adalah Lillaah, maka jangan pernah menyerah. Rehatlah sejenak, dan carilah penawar lelah.

Semoga kita selalu ingat, bahwa Allah 'Azza wa Jalla yang menjadi tujuan dalam tiap derap langkah dan hembusan nafas kita. Ya, Allah.. Allah.. Allah. Jika dunia sudah tidak menjadi destinasi hidup, jika Allah ghayatuna telah melekat dalam hati, maka rasakanlah, nikmatnya sunyi bersama Allah di tengah keramaian, dan ramai bersama Allah di tengah kesunyian.

Alaa bidzikrillahi tathmainnulquluub.

"Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah-lah hati menjadi tenteram".
(Qs. Ar ra'du : 28)


Selamat rehat👍



Allahu a'lam

THE REAL YOUNG MUSLIM
IG & Twitter: @RealYoungMuslim
#AyoMentoring

No comments:

Post a Comment